-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47669 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:432

در مورد هديه دادن و هديه گرفتن در قرآن، چه مطالبي آمده است؟

واژة هديه در دو آية 35 و 36 سورة نمل آمده است. در اين آيه، به هديهاي كه ملكه سبا بلقيس براي حضرت سليمانغ فرستاد، اشاره شده است: و انّي مُرسلة اليهم بهديّةٍ فناظرة بِمَ يرجع المرسلون همانا من ارسال ميكنم، به سوي آنان هديهاي، و منتظر ميمانم. تا فرستادگان من برگردند. بديهي است اگر سليمانغ هدايا را بپذيرد، معلوم ميشود اهل دنيا است، ولي اگر رد كند، معلوم ميشود پيامبري از پيامبران الهي است.

احاديث فراواني از معصومين: دربارة هديه آمده است. آن بزرگواران، پيروان خود را به هديه دادن به ديگران، تشويق كردهاند.

امام صادقميفرمايد: هديه بدهيد، تا بدين وسيله، دوستي و محبّت بين شما ايجاد شده، و كنيه و عداوت از بين شما زايل گردد.(بحارالانوار، مرحوم مجلسي (ره)، ج 75، ص 44.)

رسول خدا9 ميفرمايد: از اكرام و تجليل مسلمان از برادر مسلمان خود اين است كه هدية او را قبول كند، و او نيز متقابلاً هديه و تحفهاي به سوي او ارسال دارد.(ميزان الحكمه، محمد محمدي ري شهري، ج 10، ص 342.)

در پايان لازم است، به دو جهت توجّه شود:

الف ـ قبول هديه از هركس و نيز دادن آن به هر فردي جايز نيست. قاضيان، و كارگزاران مملكت، حق ندارند هديه هر فردي را بپذيرند، زيرا چه بسا فرد، با دادن هديه، در انتظار گرفتن امتيازي از آن فرد باشد; بديهي است اگر قاضي هديه را بپذيرد و قضاوتي پيش آيد، مايل است به نفع آن فرد قضاوت كند.

ب ـ هديه، تنها كالاي دنيوي و زينت مادّي نيست، بلكه بهترين هديه يك فرد مسلمان به برادر ديني، فراهم كردن وسيله هدايت و سعادت و كمال روحي اوست. رسول خدا9 ميفرمايد: به برادر ديني خود، هديهاي بهتر و افضلتر از كلمه حكيمانه كه در اثر آن هدايت شود و از كارهاي بد اجتناب كند داده نشده است.(ميزان الحكمه، محمد محمدي ري شهري، ج 10، ص 343.)

همچنين عليميفرمايد: بهترين و نيكوترين هديه، موعظه است.(غررالحكم، ج 2، ص 770، فصل 81.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.